رهروان ولایت

اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت ، که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.

و صد البته منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.

بنابراین مسئولان و اندیشمندان باید مراقب باشند در راه رسیدن به اقتصاد پویا در دام اقتصاد بسته و خود محور نیفتند.

در واقع هدف در اقتصاد مقاومتی آن است که بر فشارها و ضربه‌های اقتصادی از سوی نیروهای متخاصم که سد راه پیشرفت جامعه است، غلبه کرد.

یک نکته:

این روزها در اخبار و محافل خبری وقتی بحث از بحران مالی اروپا می شد بحث سیاست ریاضت اقتصادی جزو بحث های غیر قابل گذشت و اجتناب است.

برخی از مردم اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی را یکی می دانند و یا تصور می کنند اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است در حالی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند برای روشن شدن موضوع به شرح مفهوم ریاضت اقتصادی می پردازیم.

تعریف ریاضت اقتصادی

 ریاضت اقتصادی به طرحی گفته می‌شود که دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی دست می‌زنند. این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولت‌ها انجام می‌شود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد.

اینکه بر اقتصاد و شرایط بحران زده اش ریاضت و سختی تحمیل شود، در ظاهر اصلا کار خوشایندی به نظر نمی رسد، اما ، می تواند به بازیابی درازمدت اقتصاد کمک کند.

بنابراین اگرچه اقتصاد ایران شاید ناچار شود در دراز مدت به سیاست های ریاضتی روی بیاورد، اما اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی دو مفهوم جداگانه و مستقل است که به هیچ عنوان منجر به بروز یکدیگر نخواهند شد.

اقتصاد مقاومتی به معنی بهینه مصرف کردن منابع مالی و اقتصادی است

 رئیس دانشگاه علوم اقتصادی؛ اقتصاد مقاومتی تغییر در فرهنگ مصرف و سرمایه‌گذاری

 رئیس دانشگاه علوم اقتصادی گفت: «اقتصاد» مقاومتی یعنی اینکه مردم الگوی مصرف خود را تغییر دهند و از مصرف کالای خارجی به سمت مصرف کالای داخلی حرکت کنند.

به گزارش 598 به نقل از فارس، در شرایطی که ایرقدرت‌های سلطه‌گر در پی اعمال فشار به جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های اقتصادی هستند،‌ رهبر انقلاب اسلامی طی سخنانی راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها «اقتصاد مقاومتی» را مطرح کردند که این سخنان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.


رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی فرمودند: «هم دانشگاه‌‌‌ها، هم دستگاه‌‌‌هاى دولتى، هم آحاد مردمى که خوشبختانه توانائى و استعداد این کار را دارند، چه از لحاظ علمى، چه از لحاظ توانائى‌‌‌هاى مالى، باید تلاش کنند مسئولیت زمان خود و مقطع تاریخى حساس خود را بشناسند و به آن عمل کنند. این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتى»، این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می‌کند. ما افقهاى بسیار بلند و نوید بخشى را در مقابل خودمان مشاهده می‌کنیم. خب، بدیهى است که حرکت به سمت این افقها، معارضها و معارضه‌‌‌هائى هم دارد. بعضى از این معارضه‌‌‌ها انگیزه‌‌‌هاى اقتصادى دارد، بعضى انگیزه‌‌‌هاى سیاسى دارد؛ بعضى منطقه‌‌‌اى است، بعضى بین‌‌‌المللى است. این معارضه‌‌‌ها در مواردى هم منتهى می‌شود به همین فشارهاى گوناگونى که مشاهده می‌کنید؛ فشارهاى سیاسى، تحریم، غیر تحریم، فشارهاى تبلیغاتى - اینها هست - لیکن در لابه‌‌‌لاى این مشکلات، در وسط این خارها، گام‌هاى استوار و همت‌ها و تصمیمهائى هم وجود دارد که بناست از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه‌‌‌ مورد نظر برساند؛ وضع کشور الان اینجورى است».


اهمیت اقتصاد مقاومتی و مؤلفه‌های آن را با «مهدی صادقی شاهدانی» رئیس دانشگاه امور اقتصادی به گفت‌وگو نشستیم.


«کنترل مصرف» یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است


این تحلیلگر امور اقتصادی اظهار داشت: دنیای غرب به این نتیجه رسیده است که می‌تواند از طریق اقتصاد ما را به تسلیم واگذارد، و با ادامه فشار اقتصادی مشروعیت مردمی را از نظام سلب کند.


وی افزود: وضعیت اقتصادی بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار داده و مردم نسبت به آنکه معیشت آنان چگونه باشد و چگونه رقم بخورد حساسیت دارند،‌ بنابراین نظام سلطه جهانی سعی می‌کند با اقداماتی که در حیطه اقتصادی انجام می‌دهد مردم را نسبت به مشروعیت نظام ناامید کند.


صادقی ادامه داد: نظام سلطه انواع مختلف بحران‌‌ها را برای جامعه ایجاد کرده است؛ بحران قیمت‌ها و اشتغال ناظر به همین مسئله است. مردم نمی‌پذیرند که تحت‌الشعاع قرار گرفته و راه مقابله با این بحران‌ها این است که همین مردم در صحنه حاضر شوند و مقاومت‌های لازم را انجام دهند.


رئیس دانشکده اقتصاد اسلامی با بیان اینکه مردم چند نقش در اقتصاد دارند، گفت: نخست با کنترل مصرفی که دارند می‌توانند کالای خارجی را تحریم کرده و کالای داخلی را بخرند اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه مردم الگوی مصرف خود را تغییر دهند و از مصرف کالای خارجی به سمت مصرف کالای داخلی حرکت کنند.


وی ادامه داد: اگر مردم نخواهند کالای خارجی را بخرند سلطه جهانی در تحت فشار قرار دادن حکومت اسلامی و مردم موفق نمی‌شوند و با خریدن کالای داخلی مقاومت خود را نشان می‌دهند.


صادقی گفت: نقش دیگر مردم نقش سرمایه‌گذاری و تولید‌کنندگی است استکبار و سلطه جهانی سعی می‌کند نقش تولید‌کنندگی مردم را کمرنگ کند، تولید‌کننده و سرمایه‌گذار باید مقاومت کند و باوجود فشاری که در تأمین مواد اولیه و استفاده از فناوری خارجی دارد. سعی کند از فناوری بومی، نهادهای داخلی، نیروی انسانی و سرمایه‌های داخل کشور استفاده کند و تولید خود را تقویت کند.


وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در این زمینه یعنی اینکه سرمایه‌گذار و تولید کننده با وجود فشارهای جهانی تولیدات خود را تقویت کند.


رئیس دانشکده اقتصاد اسلامی در پاسخ به اینکه نقش کارگزاران دولتی و نخبگان در مشروعیت‌سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی چیست، گفت: با توجه به دو نقش مردم در تولید و مصرف برای مردم مهم است که سیاست‌ها پایداری لازم را داشته باشد.


صادقی ادامه داد: اگر تولید کننده تلاش دارد تولید را باوجود فشار‌ها تقویت کند و کالای داخلی را تولید کند بعد از زمان کوتاهی آن سیاست عوض می‌شود  مردم انتظار پایداری سیاستی از مسئولان دارند.


وی افزود: سیال بودن سیاست‌ها بسیار ضربه‌زننده است یعنی شما یک روز از این تولید و از ابزار خاصی حمایت می‌کنید 5 ماه دیگر دست از سیاست حمایتی بر می‌دارید یا مثلا درهای ورودی گمرک‌های کشور را باز می‌کنید تا برخی از کالاهای خارجی بیایند تا رقابت شکل بگیرد، این در حالی است که پایداری در سیاست‌گذاری بسیاری برای مردم و مصرف مهم است.

منابع :

منبع خبر اول :

http://banki.ir/akhbar/1-news/

 منبع خبر دوم :

http://www.598.ir/fa/news/72430/اقتصاد-مقاومتی-تغییر-در-فرهنگ-مصرف-و-سرمایه‌گذاری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۱۳
م هاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی